Jóga Ki Kicsoda: Astanga Jóga

Sting is az Astanga rendszer követője…

Maga az astanga szó szanszkrit jelentése „nyolc végtag”, és a klasszikus jóga egyik legfontosabb alakjának, Patandzsálinak a nyolcágú jóga rendszerére utal.

De ez a rendszer nem egyezik a több ezer évvel később kialakult Astanga Jóga iskolával, amit Pattabhi Jois indított útjára Mysore városából.

Az astanga jóga a jóga iskolák egy modernebb és dinamikusabb fajtája, amely nem a statikus klasszikus jóga ászanák lassú, egymást követő gyakorlatait helyezi előtérbe, hanem bizonyos jóga ászanák kötött sorrendbe sorakoztatott, intenzív, erőteljes gyakorlását, amelyek nem csak sorrendbe, de sorozatokba is rendezve lettek.

A rendszert Sri Pattabhi Jois alkotta meg és ő maga, valamint diákjai terjesztették el szerte a világon. Sri Pattabhi Jois már 12 évesen elkezdte jóga tanulmányait és bőven 90 éves kora felett is tanított, a világ több pontján.

Az iskola lényege az, hogy az astanga jóga rendszere az ászanákat hat sorozatba osztja. Minden sorozaton belül az ászanák pontos sorrendbe vannak rendezve, köztük átvezető mozdulatokkal, (vinjásza). Így a gyakorlás folyamatosan, megállás nélkül zajlik, és ritmusát a légzés adja, és természetesen mindenki a saját tempójában halad, mert az astanga vinjásza gyakorlása a jóga közbeni elmélyülést és befeléfordulást tűzi ki céljául.

Az astanga jógában különleges figyelmet szentelnek a légzésnek, és a gyakorlatok sebességét és ritmusát mindig a légzéshez igazítják. Az astangában az alkalmazott jóga légzéstechnika az údzsáji, avagy a „győzedelmes” légzés, amelynek jellegzetes hangjáról, mintha az óceán morajlása búgna a gyakorlók torkában, az astanga jóga irányzatok könnyen felismerhető.

Az astanga jóga gyakorlás másik főeleme a bandhák használata, avagy az izomzár. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlás folyamán bizonyos izomcsoportok folyamatos feszítésben vannak.

Egy klasszikus astanga jógagyakorlás általában 4 részből áll:

  • nyitó gyakorlatok: általában Nap Üdvözlet és álló gyakorlatok
  • sorozatok: a 6 megszerkesztett sorozatok egyike
  • majd homorító gyakorlatok
  • végül zárásként néhány fordított testhelyzetes póz

Az astanga jóga a jóga besorolásban erősítő rendszernek számít. A tradicionális jóga egy nagyon leegyszerűsített és alap értelmezése az, hogy egy bizonyos kor után inkább, a lecsendesedés és a nyújtás kerül a jóga gyakorlás előterébe, míg gyermek és fiatal korban a jóga erősítő jellege kerül fókuszba, hogy támogassa a fiatal szervezet fejlődését és épülését. Maga az astanga rendszer is először fiataloknak lett tanítva az indiai Mysore-ban, Sri Pattabhi Jois mestere által.

A gyerekek és fiatalok által gyakorolt jóga, mindig egy dinamikusabb formája a jógának, mert az ő szerevetűk még nem a lecsendesedést és a lelassulást igényli, inkább a felfokozott energiáik lekötését és megzabolázását. (Itt bővebben is olvashatsz az erősítő jóga fejlesztő hatásairól…)

Természetesen mindenki maga dönti el, hogy meddig érzi magát fittnek és fiatalnak, mert mi sem jobb példa, mint maga Sri Pattabhi Jois, az astanga rendszer megalkotója, aki 90 éves kora felett is tanította ezt a kivételes irányzatot. Sting, Madonna, Robert Downey Jr., és Gweyneth Paltrow sem „fiatalon” kezdtek az astangába, csak, hogy néhány nevezetesebb hívét említsek ennek a rendszernek.

A mai idők jóga népszerűségében, az astanga jóga rendszernek elengedhetetlen része van, mert egy intenzív, dinamikus rendszer, ami közelebb áll a nyugati kultúra mozgás igényéhez. Az elmúlt néhány évtizedben rohamosan alakuló jóga ágazatainak is nagy része az astanga, sőt a Power Jóga, a Rocket Jóga és P90X mozgás rendszerek is az astanga irányzatból alakultak át, vagy fejlődtek ki.

Váljék egészségünkre!

Om Tat Sat

Baktai Ádám

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta tanulom a Hatha Jóga tudományát. 6 évesen döntöttem a vegetáriánus táplálkozás mellett, és azóta gyakorlom komolyabban a Bhakti Jóga folyamatát. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanultam a Hatha Jóga, az Ájurvéda, a Védikus Asztrológia és a Zen Shiatsu rendszereit, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A napi rend nem csak a hajnali 2 óra 30 perces kelés és a napi 2-2 órás meditáció és templomi szolgálat miatt volt felemelő, de még attól sem, hogy tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt, hanem a lehetőségtől, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt 20-21 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
A bejegyzés kategóriája: Jóga
Kiemelt szavak: .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..