Dattatréja többek között azt tanulta meg a negyedik gurujától, a víztől, hogy a stagnálás rossz. Ez előkészítette a terepet az ötödik Guru tanításaihoz, ami nem volt más, mint a tűz.
A tűz fő szimbolikája a változás és átalakítás. Nyers alapanyagokat, főtt ehető ételé. Vasat tiszta és szennyezés mentes acéllá. Szóval nemcsak a változás fontos, hanem a változás adta fejlődés!
De természetesen a tűz rendelkezik pusztító hatással is. Ezt a jógin a kellemetlen, hátráltató elemekkel szemben alkalmazza, hiszen a tűz egy szempontból kegyetlen is, mert mindent eléget, amit belé tesznek.
Itt a Védikus pszichológia egyik alaptézise a mérvadó:
Az egészséges, harmóniában élő ember jól látja magát, valamint a környezetében szereplő személyeket, és helyzeteket. De azok után is, hogy jól látja ezt a 3 területet, ő még mindig nyitott a változásra.
Tehát a jógin él a változás előnyeivel, de a tűz pusztító erejét nem engedi magára és a környezetére, hacsak nem valami kellemetlen hatástól kíván megszabadulni.
És ha már ez az írás sorozat átment egy picit a hindusító, jógin képző üzemmódba, íme egy szép védikus rituálé:
Amikor tüzet gyújtunk, gyertyát, tábor tüzet, bármit, vegyünk ki a már égő tűzből egy kicsi lángot, egy kis papír lappal, vagy egy gyufaszállal és mondjuk el ezt a mantrát.
kravjádam agnim prahinomi dúram
jamarádzsjo gacshatu ripravaháha (Rig Véda 10.16.9)
Ezzel a mantrával kivesszük a tűzből a tűz olyan elemeit és fajtáit, amivel szemetet lehet égetni, felesleges kacatokat, halott testeket, stb., és marad a tisztító, gyógyító tűz.
Természetesen egy szalonnasütés, grillezés típusú helyzetben ezt a rítust nem alkalmazhatjuk. Valamint, miután ezt a rituálét már egyszer is elvégezted, különleges kapcsolatba kerülsz a tűz elemmel. Így ezt követően a tüzet, lepisilni, szemetet beleszórni, stb. már soha többé nem teheted.
Om Tat Sat
Baktai Ádám Hindu pap, a Védikus tudományok szakértője
UI: A sorozat előző része, Dattatréja negyedik guruja, a víz…
Dattatréja következő guruja, a hold…