Hogyan hat a Hatha Jóga gyakorlása az agyunkra!

Az Ájurvéda tudománya évezrede óta tudja és állítja, hogy a rendszeres jógázás elképesztően jó hatással van az emberi agyműködésre, de ezt most már tudományos mérések és kutatások is bizonyítják!

Sőt most már az is kimutatható, hogy nem csak a kémia vegyületek termelésén tud változtatni a rendszeres jóga gyakorlás, de effektíven az agyunk fizikai szerkezetére is! Íme néhány szösszenet, röviden, hogy a mai figyelem zavaros világ tempónak is megfeleljünk!

A jóga hatására elszabadulnak a belső jóérzést indukáló kémiai hatások:

  • Chris Streeter a bostoni egyetem berkein belül egy 12 hetes vizsgálat során kiderítette, hogy heti 3 db másfél órás jóg gyakorlás során, a jógázók szervezetésben 27 %-os emelkedést figyeltek meg a GABA (gamma-aminovajsav) szintjükben. Ez a vegyület kis mennyiségben szorongás gátló, nagy mennyiségben már izomlazító és altató hatású. Menet közben ugyanezt a vizsgálatot lefuttatták sétálókon is, de ők messze elmaradtak a fent említett neurotranszmitter szint emelkedésben.
  • Egy 2005-ös német kutatás szerint, amit akkut mentális zavarokkal küzdő hölgyek körében futtattak le, már 3 hónap után érezhető volt a jóga stresszoldó hatása. Sőt már egyetlen jóga óra után is kiegyensúlyozottabb volt a gyakorlók nyálának kortizon (stresszel kapcsolatos hormon)szintje, mint az óra előtti méréskor.

Fizikailag is változik az agyunk a jóga hatására:

  • Chantall Villemure és Catherine Bushnell pedig MRI felvételeken keresztül is bizonyította, hogy a rendszeresen jógázók körében fizikailag is változik az agy. Egyes területek akár meg is növekedhetnek! Mit pl. a szomatoszenzoros cortex vagy a hippokampusz, amely területek mind a külvilág érzékelését, mind pedig az érzékelésből fakadó stressz kezelését irányítja. De megnagyobbodott a cinguláris kéreg is, ami kifejezetten az életfolyamatok idegi szabályozásához kötődik, és olyan fontos agyi funkciókhoz is, mint pl. a figyelem. Valamint ezeken a területeken kívül a látással, a tájékozódással és az én képpel kapcsolódó agyi területek mérete is.
  • A Massachusetts-i állami kórház és a harvardi egyetem közös kutatásából pedig az derült ki, hogy már 8 hét jógázás után változások alakulnak ki a szürke állományban. A hippokampusz területén sűrűsödött az ingerületeket felvevő szürkeállomány, ami javítja a stresszre leadott reakciónkat. Viszont az amigdalában a szürkeállomány denzitása csökkent, ami arra enged következtetni, hogy az érzelmi reakciók feldolgozásakor és elraktározásakor a jógázó szervezetek kevesebb stressz hormont gyárt.
  • A rendszeres jógázás hatására megváltozik az emberi agy barázdáltsága is! Ezt a UCLA Neuro Képalkotói Laboratórium kutatói figyelték meg. Az emberi agy barázdáltsága nagyon ritka, az állatvilágban leginkább a delfinek, az elefántok és a malacok agya közelíti meg valamelyest ezt a felépítést, ami igen hatékonnyá teszi a kognitív működést. Egyrészről sokkal nagyobb felületen sokkal magasabb neuron szám is segíti a gyorsabb és tisztább gondolkodást, másrészről a tekervényesség miatt lerövidülnek a neuronok közötti távolságok, ami például a gyorsabb visszaemlékezést is segíti.
  • Nem utolsó sorban a rendszeresen jógázók aktívabb paraszimpatikus idegrendszerrel bírnak, ami vicces mert, amikor agyunk ezen része aktívabb, akkor a szívritmus lecsökken, és a energia megőrzésére és megújítására összpontosít a szervezetünk. (Dr. Sarah Dolgonos, Neurológus.)

Om Tat Sat

Baktai Ádám Hindu pap, a Védikus tudományok szakértője

Goredas

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta vagyok teljesen belehabarodva a védikus kultúrába. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanulhattam a keleti tudományokat, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A kolostorban 2.30-kor keltünk, és a tanuláson kívül minden nap részt vettünk 2-2 órás meditáción és templomi szolgálaton, valamint elég sok kerti munkát és takarítást is felajánlhattunk, mint szolgálat. Magunkra főztünk és tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt. De mindenek felett az volt a legfelemelőbb, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt majd 30 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
A bejegyzés kategóriája: Ájurvéda, Jóga
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük