Hatha Jóga

Enlightenment in natureHATHA JÓGA

Tradicionálisan a hatha jóga egy teljes rendszer, amelynek a testgyakorlatok, azaz ászanák , a légzőgyakorlatok, a tisztító eljárások és a meditáció is része.

A jóga az egyensúly és a harmónia tökéletességét tűzi ki céljául. A Hatha Jóga azt célozza meg, hogy a gyakorló a jógán keresztül dinamikus egységet alkosson fizikai, érzelmi, mentális és spirituális síkon is, mert a Jóga filozófiája azt érti tökéletes egészség alatt, ha valaki a fizikai, érzelmi, szellemi és spirituális szinten is egyensúlyban van.

Mint minden mozgás, a jóga is vérbőséget okoz: a többletvér, gyulladást csökkent, átmozgatja a szöveteket, segíti a megújulásukat és beindítja az öngyógyítási folyamatokat. A jóga az egyetlen olyan mozgás, amely leviszi a vérnyomást, folyamatosan átjárhatóvá teszi az ereket kívülről befelé, ezért nagyon jól átmozgatja az érfalakat, és minden meszesedést, káros anyagot lemos a vérfalakról – egyszerűen kizárja a trombózis lehetőségét. A jóga fenntartja a szöveteink kollagén és elasztin egyensúlyát, táplálja a lágyszöveteket, átmozgatja a szalagokat, inakat, és ugyan nem épít hatalmas izmokat, de tónusossá és erőssé teszi azokat.

A jóga attól is különleges, hogy a legtöbb sporttal ellentétben nincsenek benne pumpáló mozgások: azzal, hogy folyamatosan nyújtunk, egy állandó, statikus nyomás jön létre a testben, ami a nyirokmirigyeket stimulálja. Ezek aztán elválasztják a megfelelő folyadékot a sejtközi állományból, ami visszapréseli a vérsavót az erekbe, ezzel hígítja a vért. Másrészt a nyirokmirigy dúsítja az ízületi folyadékot, azaz karbantartja, „olajozza” az ízületeinket. Jógával stimuláljuk a belső elválasztású mirigyeket is, amelyek szintén folyadékot választanak el, s nyugtató hatást fejtenek ki.

A jóga különleges gyakorlataival, mint pl. a fejenállással a szívünk a fejünk fölé kerül, ezzel javul az agyunk vérellátása, előrehajláskor a gerincünk alá kerül a szívünk, amitől a szívünk vérellátása lesz jobb, ha pedig a tüdő kerül a mellhártya alá, a légzésünket könnyítjük meg.

A jógának közvetlen hatása van az agyműködésre. Nagyon átmozgatja a tudatunkat és az agyunkat, amelynek két funkciója van: az agykérgi funkció a tudatos gondolkodást segíti, az agytörzsi pedig a szervezet „automatikáját” működteti – ez utóbbit mozgatja át elsősorban jóga, amivel például javul a memória. Herman Svoboda, Freud egyik kollégája a váltott orrlyukas légzést tanulmányozva megállapította, hogy ez a gyakorlat annyira egyenletesen stimulálja az első két agylebenyt, hogy a praktikus embereknél az intellektuális, az intellektuálisabbaknál pedig a praktikus oldalt javította.

Egy átlagember 15-20%-nyi fáradt levegőt hagy a tüdejében kilégzés után, ami nem éppen gazdaságos a szervezet működése szempontjából. Így ha egész nap nem csinálsz semmit, akkor is elfáradsz estére, mert maga a légzés is fáraszt. A jóga ezzel szemben olyan légzésrendszert alkalmaz, ami pihentet, szellemi frissességet ad, mivel a beáramló levegőnek 80%-át az agyunk használja föl. Tehát ha a belélegzett levegő 80%-át nem kapja meg az agyad, a szervezeted magától elkezdi emelni a vérnyomásodat, vagy elkezdesz ásítozni, hogy több oxigént kapjon az agyad. A jóga mindezeket a dolgokat összehangolja.

A hatha jóga legfőbb írásaiban a Hatha Yoga Pradipika (“A hatha jóga lámpása”), a Risi Gheranda “Gheranda szamhita”-ja és a Síva szamhita.

Om Tat Sat

Baktai Ádám

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta tanulom a Hatha Jóga tudományát. 6 évesen döntöttem a vegetáriánus táplálkozás mellett, és azóta gyakorlom komolyabban a Bhakti Jóga folyamatát. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanultam a Hatha Jóga, az Ájurvéda, a Védikus Asztrológia és a Zen Shiatsu rendszereit, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A napi rend nem csak a hajnali 2 óra 30 perces kelés és a napi 2-2 órás meditáció és templomi szolgálat miatt volt felemelő, de még attól sem, hogy tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt, hanem a lehetőségtől, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt 20-21 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
A bejegyzés kategóriája: Jóga
Kiemelt szavak: , .
Közvetlen link.

Hatha Jóga bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Pistike hozzászólása:

    A Bhakti Kutirban hol tartanak a jógások? Be lehet még csatlakozni a hétfő és csütörtöki esti hatha jóga órákra?
    Köszönöm,
    Pistike

    • baktai ádám hozzászólása:

      Szia,
      Természetesen be lehet csatlakozni a hatha jóga órákra, mert a klasszikus jógában az első 6 évben mindenki ugyanazt az 550-600 jóga gyakorlatot tanulja és gyakorolja, amolyan alapozásszerűen. Szóval még semmiről sem maradtál le. Szeretettel várunk, Baktai Ádám

  2. Dávid hozzászólása:

    Haribol!
    A múlt héten voltam nálad Prabhu és már így is sokat segítettek a tanácsaid.A kérdésem csupán annyi lenne ,hogy azt a 10 ászanát hol találnám meg valami képpel illusztrálva,mert jól szeretném csinálni és a rajzról van sajnos olyan,amit csak spekulálok.
    Előre is köszönöm a segítséget.
    Jaya Radhe

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..