A hét jóga gyakorlata: Párshvóttánászana…

Párshvóttánászana

A párshva jelentése oldal vagy oldalszárny, az uttána pedig erős nyújtást jelent (ut = erőteljes, tán = nyújtani, kiterjeszteni, meghosszabbítani). Az elnevezés olyan tartásra utal, amely erősen megnyújtja a mellkas oldalát.

Végrehajtás

  1. Álljunk tádászanába (1.kép). Vegyünk mély lélegzetet és nyújtsuk előre a testet.
  2. Tegyük össze a tenyerünket a hátunk mögött, s húzzuk hátra a vállainkat és a könyökünket.
  3. Kilégzés közben fordítsuk a csuklónkat fölfelé, és vigyük föl a tenyereket a hát közepe fölé úgy, hogy az ujjak a lapockák magasságába kerüljenek. Úgy kell elképzelni a tartást, mintha namasztét (összetett tenyerekkel végrehajtott indiai köszöntő kéztartást) hajtanánk végre a hátunk mögött.
  4. Lélegezzünk be, és egy ugrással tárjuk szét a lábunkat mintegy 90-100 centiméteres terpeszbe. Maradjunk ebben a helyzetben, míg kilélegzünk.
  5. A következő belégzésnél fordítsuk a törzset jobbra. Fordítsuk el a jobb lábfejet 90°-kal jobbra úgy, hogy a lábujjak és a sarok egy vonalban maradjanak a törzssel; majd fordítsuk el a bal lábfejet is a lábbal együtt 75-80°-kal jobbra. A bal lábfejet tartsuk teljesen kinyújtva a talajon, a bal láb pedig legyen térdben kifeszítve. Vessük hátra a fejünket.
  6. Kilégzés közben hajlítsuk előre a törzsünket, és fektessük a fejünket a jobb térdre. Nyújtsuk ki a hátunkat, s fokozatosan nyújtsuk előre a nyakunkat  egészen addig, amíg az orrunkkal, majd az ajkunkkal, végül az állunkkal is meg nem érintjük a térdünket, s rá nem tudjuk fektetni őket a jobb térdre. Feszítsük ki mindkét lábunkat azáltal, hogy felhúzzuk a térdkalácsot.
  7. Maradjunk ebben a pózban 20-30 másodpercig, a megszokott módon lélegezve. Azután lassan mozgassuk a fejünket és törzsünket a bal térd irányába, a csípő körül lendítve a törzset. Egyidejűleg fordítsuk el a bal lábfejet 90°-kal balra, s a jobb lábfejet is fordítsuk 75-80°-kal balra. Most emeljük a törzset és a fejet hátra annyira, amennyire csak bírjuk, anélkül hogy a jobb lábunkat behajlítanánk. Ezt a mozgássort egyetlen belégzés alatt kell végrehajtani.
  8. Lélegezzünk ki, és közben hajlítsuk a törzsünket ismét előre. Fektessük a fejünket a bal térdünkre, majd a nyakunk kinyújtásával  fokozatosan vigyük az állunkat a bal térd fölé ugyanúgy, mint a 6. helyzetben.
  9. Miután 20-30 másodpercig normális légzés kíséretében fenntartottuk ezt a pózt, lélegezzünk be, és mozgassuk a fejet a test középvonalában, a lábfejeket pedig vigyük vissza eredeti helyzetükbe úgy, hogy a lábujjak előre nézzenek. Ezután emeljük fel a törzsünket.
  10. Lélegezzünk ki, s ugorjunk vissza tádászanába, elengedve hátunk mögött a kezünket.
  11. Ha nem tudjuk a hátunk mögött összetenni a tenyerünket, akkor egyszerűen fogjuk meg a csuklónkat, és kövessük a fenti végrehajtási utasításokat. (2.kép)

A gyakorlat hatásai

Ez az ászana oldja a lábak és a csípő körüli izmok merevségeit, s rugalmassá teszi a csípőizületeket és a gerincet. Amíg a fej a térden nyugszik, a hasi szervek összenyomódnak és energetizálódnak. A csuklók mozgása lazábbá válik, s innen kioldódik minden merevség. A testhelyzet a görbe hátat és  a ferde vállat is kijavítja. A helyesen végrehajtott pózban a vállak erősen hátra vannak húzva, ami könnyebbé teszi a mély légzést. Serkenti a visszaáramló vérellátást, visszér elmulasztó hatású.

B.K.S. Iyengar – Jóga új megvilágításban

1.kép

2.kép

Goredas

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta vagyok teljesen belehabarodva a védikus kultúrába. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanulhattam a keleti tudományokat, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A kolostorban 2.30-kor keltünk, és a tanuláson kívül minden nap részt vettünk 2-2 órás meditáción és templomi szolgálaton, valamint elég sok kerti munkát és takarítást is felajánlhattunk, mint szolgálat. Magunkra főztünk és tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt. De mindenek felett az volt a legfelemelőbb, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt majd 30 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
A bejegyzés kategóriája: Jóga
Kiemelt szavak: .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük