Kámadévát, mint Brahmá fiát vagy unokáját írják le a Védák! Felesége Rati, Daksa egyik leánya, aki maga a testi vágy. Jó barátja Vaszanta, a tavasz és így ilyenkor Kámadéva sokkal aktívabb.
Kámadéva hátas állata egy papagáj, íja cukornádból, az íj húrja és a nyílvesszői virágokkal vannak díszítve. Kámadévát dongók lengik körül és fő célpontjai a fiatal lányok, a házas asszonyok és a lelkigyakorlataikkal foglalkozó bölcsek. (A Védák szerint ezen 3 csoport tagjai a romantikára igazán érzékeny lények.)
Egyszer az Istenek rávették Kámadévát, hogy íjával lőjön Sivára, hogy Ő felfigyeljen Párvatira. Ugyanis egy Táraka nevezetű démon, annak az áldásnak birtokában, hogy csak Siva fia győzheti őt le, a teljes univerzumot leigázta. (Siva mély meditációba zuhant kedvese, Szati elvesztése után. Így Táraka biztonságban tudta magát, hiszen Siva kedves elvesztése után teljesen elzárkózott a világtól.)
Kámadéva nyila kihozta Sivát meditációjából, de Siva, hirtelen felindulásában hamuvá égette őt. Ekkor Siva megáldotta Kámadévát, hogy vágyként a teremtés végezetéig itt legyen közöttünk! Azóta Kámadévát Anangaként is hívják, mint “testnélkülit”. Ez a név szerepel a Káma Gájatrí mantrában is, a Védák egyik legmisztikusabb mantrájában.
Kámadévát Manmathaként is ismerik, aminek jelentése az “elme megzavarója” és Madanaként is! A Madana a szaMA és DAma negálójaként NA. (A szama – kiegyensúlyozottságot, dama – önmegtartóztatást jelent a szanszkrit nyelveben.)
De mindemellett Krisnát Manmatha Madanaként is hívják, vagyis “az elme megzavarójának, megzavarója”-ként!
Om Tat Sat
Baktai Ádám keletkutató, a keleti kultúrtudományok szakértője