Egyszer amikor a teljes Pancsakarmára és a Taoista Jóga tanfolyamra készültünk, tökéletesen összeállt néhány dolog a fejemben. Ez nálam nagyon nagy szó, mert általában, mint már egy pár ezren tudjátok, igen csak szétszórt vagyok.
2013-ban is volt már egy ilyen pillanat, amikor elrendeződtek bennem dolgok, és össze is állítottam a Zen Shiatsu kurzusra egy oktatási tervet, ami persze nem csak a Shiatsu kurzusra, de a Kutirban és az általam tanított összes tanfolyamra, sőt még az általam tanított Hatha Jógára is igaz.
Tudjátok abban voltak a japán szakszavakkal elmagyarázott szintek. De ide katt és el tudjátok olvasni.
Most a Taoista életfilozófia területén kerültem ihletett állapotba, és ehhez picit bele kell menni a Taoista Jóga alapjaiba. A Taoisták szerint 3 jellegű chi, azaz élet energia létezik. A mennyei chi, a földi chi és az emberi chi, és természetesen a magasabb rendű energia, hatással van a gyengébb erejűre.
- Nálam valahogy ez a 3 energia tér egyveleg úgy áramlott be az életembe, hogy a Védikus Asztrológia mutatja meg azt, hogy az égi chi miként épül be a mi kis emberi létünkbe, és útmutatást ad, hogy mikor és hogyan álljunk neki dolgoknak a földi életünkben.
- A földi chi nálam az Ájurvédát jelenti és a az ősi indiai térrendezést a Vasztut. Ezen tudományok megértésével képesek lehetünk megérteni, hogy az égi chi, hogyan befolyásolja a földi chit. Így az Ájurvéda rámutat az évszakok váltására, és szervezetünk különféle reakcióira is, és aminek a betartásával oly módon tudjuk a saját emberi chinket erősíteni, hogy ne lehessen olyan zavar a földi chiben, ami bennünk kárt tenne. A Vasztu tudománya pedig azt mutatja meg, hogy mi emberek, a parányi kis emberi energiánkkal miként lehetünk arra képesek, betartva az ősi tanokat, hogy beinvitáljuk a legoptimálisabb energiát az életünkbe az otthonaink és a munkakörnyezetünk berendezésével!
- Végül és persze nem utolsó sorban az emberi chi területének felel meg a Hatha Jóga, vagy a Taoista Jóga, ha már témánál illik maradni, de természetesen a Shiatsu és a Tai Chi is.
A Taoista kultúra szerint, az évszakok változása, a szél feltámadása, a folyók medrükből való kilépése, és minden természeti jelenség azért van, mert az Univerzum így korrigálja magát, a természet így állítja elő újra az egyensúlyt.
Valamint, így a leghatalmasabb energia az égi chi, természetesen befolyásolni tudja a földi és az emberi chit is. Mint pl. amikor a téli pihenés után, a növények munkába lépnek és termelnek, de a téli hidegben elpusztulnak az élősködők is, hogy a kezdeti tavaszi és egyben legérzékenyebb fázisban ne tudjanak kárt tenni a friss hajtásokban, így megadva az optimális lehetőséget a növekedésre és feljlődésre.
De nem csak az évszakok váltása ténykedik a harmónia magalkotására, hanem minden természeti jelenség az árapálytól kezdve, az El Ninoig minden az egyensúlyt szolgálja a világban. Ezért is változik ennyire durván a világunk, ezért van, hogy egyre szigorúbb arcát mutatja felénk az Anyatermészet, mert mi is egyre durvább dolgokat követünk el ellene, és így csak drasztikus és kemény lépésekkel tudja, próbálja visszaállítani a harmóniát.
És kb. ez lenne a magyarázatom a Pancsakarma szükségességére is. Mert persze sokan kérdezik, hogy tényleg szükséges a teljes nagytakarítás, az, hogy kihajtsuk magunkat, hogy beöntsünk és satöbbi.
Időnként, igen.
Nem mi tehetünk arról, hogy az élelmiszer előállítás üzletág lett, de sajnos így az olcsón, rosszul előállított ételek hemzsegnek a piacon, és ezt meg valahogy ki kell tudnunk védekezni, vagy úgy mond tisztítani a szervezetünkből, és erről szól a Pancsakarma, hogy tehermentesítsük a szervezetünk működését, hogy az öngyógyító folyamatok be tudjanak indulni, és a harmónia helyre tudjon állni. És az Ájurvéda sem riad vissza a határozott beavatkozásoktól az egyensúly érdekében, még ha nem is a legütősebb opcióval szokott indulni egy-egy kúra.
De a mindennapok szintjén meg erre van a Hatha Jóga is, hogy időről időre finoman javítva a testi és a mentális egészségünkön, picit lassítsuk a leépülést, kezeljük belső és külső fájdalmainkat, emeljük energiaszintünkön, és természetesen, hogy fenntartsuk a belső és külső világunk között az egyensúlyt és a harmóniát, legyen tél, nyár, eső vagy sár, vidámság vagy szomorúság.
Pl. a mai nap is milyen érdekes, hogy reggel még hideg fronti hatás volt, délutánra meg már meleg. Na, erre való a Jóga, hogy ilyen napokon is harmóniát tudjunk magunkban teremteni.
Om Tat Sat
Baktai Ádám, a Taoista Hindu