Dattatréja egy alkalommal azt figyelte meg az erdőben, ahogyan egy vadász tőrbe csal egy őzet. Eleinte az őz elfogása szinte lehetetlennek tűnt, hiszen éber volt, és elképesztően gyors, így a vadásznak cselhez kellett folyamodnia.
A vadász szinte mozdulatlanul ült és halkan lágy dallamokat játszott a fuvoláján. Így egy idő után az őz elkezdett a vadász közelébe osonni, ahol foglyul is esett a már előre felállított csapdába.
Természetesen itt nem az a tanítás, hogy tartózkodjunk a zene hallgatástól. Sőt Dattatréja a következőket tanulta meg ezekből:
- A spirituális úton járók nem engedhetnek a tudatos figyelem és fegyelem szintjéből, mert még a kellemesnek tűnő dolgok is eltántoríthatják őket a lelkigyakorlatoktól.
- Valamint azt is, hogy azok a kellemes tevékenységek, amelyek nem kötődnek a spirituális életünkhöz és aminek nem látjuk a hatását a belsőnkön, legyen bármilyen kedvezőek vagy kellemesek, egy idő után szimplán csak élvezetként fognak részt venni az életünkben.
És megint csak nem a kellemes, élvezetes dolgokkal van a baj. Hanem azzal ha felborul az egyensúly és az élvezetek öncélúvá vállnak, és nincs se tudatosság, se figyelem/fegyelem a tevékenységek mögött.
Hiszen a Védák maguk mondják, hogy már itt ragadtunk ebben a világban akkor az itt bejárandó út a Dharma-Artha-Káma Moksha útja.
(Dharma = megtanulni észlelni spiritualitás értéket minden mögött, -Artha = materiális gyarapodás,a Dharmikus princípiumokon alapulva, -Káma = másokra károsan nem ható élvezetek megélése, ami mögött ott van a spirituális értékrend is, -Moksha =a materiális világból való kijutás.) De ezek a a fázisok egymásra épülnek. Ha az Artha és a Káma nem a Dharmán nyugszik, akkor az nem más mint öncélú érzékkielégítés.
Ezért tölti meg a Védikus kultúra olyan sok belső értékkel a leghétköznapibb dolgokat is. Hogy benne legyen a tudatosság, mindenben. Például a zene rágák formájában van tanítva és tálalva, amelyeknek passzolniuk kell a napszakokhoz, az időjáráshoz és az ebből fakadó hangulathoz, nem beszélve arról, hogy minden mögött ott van a spirituális kultúra is.
Azok a belső információk, hogy a dobok hangja és üteme Krisna lépéseinek hangjából erednek vagy az, hogy az első húros hangszert Szaraszvati a tudás Istennője szólaltatta meg.
Így minden teendőnk, minden megmozdulásunk feltöltődik egy olyan spirituális töltettel, ami nemcsak örömöt okoz nekünk és a környezetünknek, hanem fejleszt és előre is visz minket, és a környezetünket is!
Ez a tanítása Dattatréjának!
Om Tat Sat
Baktai Ádám Hindu pap, a Védikus tudományok szakértője
Ui: Dattatréja előző guruja…
Uui: Dattatérja következő guruja, a hal…