Bhagavad Gita, a Jóga szent írás: Első fejezet 2-27. versek…

bgMiután Dhritarástra feltette az egész Bhagavad Gitát elkezdő kérdését, Szandzsaja elkezdte elmesélni, hogy mi történt a csata előtt, Kurukshétrán.

Első fejezet, 2-11. versek:

Durjodhana először Drónához szólt, mert kiváló politikus volt. Dróna pap volt és ezért Bhismánál és az összes harcosnál magasabb kasztban volt. Így senki sem sértődött meg, hogy elsőként hozzá intézte szavait.

Viszont azonnal be is szólt Drónának, azáltal, hogy „méltatta” ellenfelei seregét is, mondván, hogy azt Dróna tanítványa, Dhristadjumna állított össze. Természetesen nem Dhristadjumna volt a Pándavák seregeinek főalakja, de Durjodhana megpróbálta Drónát kellemetlen helyzetbe hozni, hogy ezzel is saját malmára tudja hajtani a vizet.

Durjodhanát egész életében bántotta az a tény, hogy Dhristadjumnát, maga Dróna képezte ki. Hiszen tudni lehetett, hogy Dhristadjumna lesz Dróna végzete.

Ugyanis, amikor Dhristadjumna megszületett az egyik szomszédos királyságban, egy égi hang ezt mondta: „Ez a fiú hatalmas harcossá fog nőni, és olyan erővel fog bírni, hogy még Dróna legyőzése sem lesz számára lehetetlen.”

Így amikor egy pár évvel később Dhristadjumna fiatal férfivé cseperedett és a szülei elkezdtek tanakodni azon, hogy hová írassák őt be küzdelmet tanulni, ha még Drónát is képes lehet legyőzni?

Rövid gondolkodás után rájöttek, hogy kihez máshoz? Drónához.

Dróna tudott erről a jóslatról, de természetesen felvette a fiút iskolájába és ki is tanította Dhristadjumnát. Sőt szerintem nem lövöm le a sztorit, ha elárulom, hogy megint csak évekkel később, a kurukshétrai csatában ez a fiú meg is ölte Drónát.

Szóval még a csata előtt Durjodhana erre próbálta emlékeztetni Drónát, hogy bizony Ő nevelte ki az ellenfél oldalán harcoló tábornokokat.

Aztán Duryodhana felsorolta az ellenfél harcosait és olyanokhoz hasonlította unokatestvéreit, akik kaliberben közel sem voltak akkor harcosok, de természetesen ezzel is csak kavarta a szálakat.

Majd felsorolta az ő oldalukon harcolókat, természetesen a legkiválóbbakat, hogy ezzel is aláássa az ellenfelek esélyeit.

  • Majd a saját seregükben harcoló Bhismához hasonlította a Pándava testvérek egyikét, Bhimát, mondván, hogy az utóbbi nem ér fel Bhismához. De ez is egy stratégiai és manipulatív vélemény volt, hiszen míg Bhisma tényleg a Kuruk haderejének főparancsnoka volt, addig Bhima nem volt a fővezére a Pándavák seregének, tehát az összehasonlítás is hiába való volt.

Viszont Durjodhana mindig is irigy volt Bhimára és ő tőle félt a leginkább. Az előző írásban említett kockajáték folyamán, amikor csalással Durjodhanáék száműzetésbe kényszerítették a Pándavákat, Draupadit, a Pándavák feleségét is megalázták. Így mint az övéit védelmező harcos Bhima 3 fogadalmat tett:

  1. Durjodhanát és mind a 99 testvérét megöli.
  2. Durjodhana combját szét fogja zúzni, miután ő kihívóan a combját paskolgatta, hogy Draupadi oda üljön le.
  3. Dhusászana szívét pusztakézzel tépi ki, és vérével tisztára mossa Draupadi haját, miután Dhusászana megpróbálta Draupadi ruháját lerángatni róla.

Szóval Durjodhana megint csak nem harcosként, hanem girbe-gurba politikusként nyilvánult meg.

  • Sőt Sri Késhava Kashmiri szerint a 7. versben Durjodhana Dvidzsottamának, azaz a papok legjobbikaként nevezi Drónát, amivel arra próbálja felhívni saját mestere figyelmét, hogyha Ő, Dróna nem harcol úgy, ahogyan az Durjodhanának tetszene, akkor Ő nem is más, csak egy pap, aki a királyi pompa és szívességek cserébe tart az udvarral, de visszafelé már nem lojális kenyéradójával szemben.

Első fejezet, 12-20. versek:

  • Bhisma miután hallotta Durjodhana burkoltan célozgató és harcoshoz nem méltó szövegét megkezdetnek nyilvánította a csatát azáltal, hogy belefújt a kagylókürtjébe. Ezzel Durjodhanába folytotta a szót. Mert a harcosok kódexe a Védák szerint az, hogy: „tetteink hangosabbak a szavainknál!”

Ezek után Szandzsaja elmeséli Dhritarástrának, hogy miként fújták meg kagylókürtjeiket a Pándavák, ami félelemmel telítette meg a szívét Durjodhanának és fivéreinek.

  • Sőt Szandzsaja Shikhandi-ra és Dhristadyumná-ra név szerint is kitér, pedig ez a két harcos fiatalabbak és tapasztalatlanabbak is voltak a többieknél, viszont mindketten áldást kaptak, hogy legyőzhessék Bhismát és Drónát a Kuruk seregének leghatalmasabb harcosait.

Szandzsaja arra is kitért, hogy mennyire kedvezőek voltak az előjelek a Pándavák számára:

  1. Hiszen Krisna az ő oldalukon harcolt,
  2. a kagylókürt Visnu szimbólumaként a tisztaság jelképe, és Dhritarástra fiai nem éppen tisztalelkű személyek hírében álltak,
  3. valamint azt is kiemelte, hogy Ardzsuna és Krisna szekerének zászlaján Hanumán pompázott, a legyőzhetetlen tisztalelkű harcos.

Majd a 20. versben Ardzsuna megkérte Krisnát, hogy hajtsa szekerüket a két sereg közé, hogy ő is szemrevételezni tudja a felvonult harcosokat és itt kezdődtek a bonyodalmak.

Első fejezet 21-27. versek:

Ardzsuna kérésére, Krisna behajtja harci szekerüket a két hadsereg közé, ahol Ardzsuna szembe találja magát, mestereivel, rokonaival, jóakaróival és barátaival.

Sőt a 25. versben az is kiderül, hogy a megjelent több millió fős hadsereg ellenére, Krisna pont Ardzsuna mesterei elé hajt, Bhisma és Drona elé.

Így szeretteit megsajnálva Ardzsuna Krisnához intézi szavait. (27. vers.)

Om Tat Sat

Baktai Ádám Védikus pap, a Védikus tudományok szakértője

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta tanulom a Hatha Jóga tudományát. 6 évesen döntöttem a vegetáriánus táplálkozás mellett, és azóta gyakorlom komolyabban a Bhakti Jóga folyamatát. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanultam a Hatha Jóga, az Ájurvéda, a Védikus Asztrológia és a Zen Shiatsu rendszereit, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A napi rend nem csak a hajnali 2 óra 30 perces kelés és a napi 2-2 órás meditáció és templomi szolgálat miatt volt felemelő, de még attól sem, hogy tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt, hanem a lehetőségtől, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt 20-21 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
A bejegyzés kategóriája: Bhagavad Gita, a Jóga szentírás, Jóga, Védikus Tudástár
Kiemelt szavak: , , , , , .
Közvetlen link.

2 Responses to Bhagavad Gita, a Jóga szent írás: Első fejezet 2-27. versek…

  1. Visszajelzés: Bhagavad Gita, a Jóga szentírás: III. rész. Első fejezet, versek: 21-46… | Bhakti Kutir

  2. Visszajelzés: Bhagavad Gita, a Jóga szent írás: I. rész, terítéken az első vers… | Bhakti Kutir

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .