Iyengar Jóga

Az Iyengar jóga alapítója és névadója B.K.S. Iyengar. Az Iyengar féle jógarendszer is a hatha jóga egyik vállfaja, specialitása a pózok (asana) valamint a légzőgyakorlatok (pranayama) pontos, részletekre figyelő és precíz kivitelezése. Iyengar több mint 200 klasszikus jógapózt illetve 14 légzőgyakorlatot rendszerezett az egyszerűtől a haladó színtűekig, így segítve a jóga tanítványokat haladva a legegyszerűbb pózokon át , az összetettebb gyakorlatokig, lépésről-lépésre fejlesztve elméjüket, testüket illetve szellemüket.

Az Iyengar jógában gyakran, de nem mindig, használnak kölönféle jóga eszközöket (jóga tégla, heveder, pléd)az  ászanák kivitelezéséhez. Az eszközök  segítik a jógázót a gyakorlat pontos kitartásában, minimalizálva a sérülés vagy a megerőltetés lehetőségét, így az idősebb illetve a fiatalabb korosztály is könnyedén végezheti az ászanákat.

Mint már említettük, ez a típus is egy hatha jóga forma, melynek célja hogy egyesítse a testet, az elmét és a szellemet az egészség megőrzéséért, a jó közérzet kialakításáért, mégpedig egy adott ászana rendszer gyakorlásán keresztül.

Az Iyengar féle jóga 3 fő elemben különbözik a többi jóga irányzattól: technika, sorrend, időzítés.

–          A technika alatt az ászanák alatti testhelyzetek pontos kivitelezését valamint a légzőgyakorlatok precíz gyakorlását értjük.

–          Sorrend alatt az ászanák és légzőgyakorlatok meghatározott váltakozását érthetjük. A speciális sorrend betartása a vágyott eredmények elérése miatt fontos, mivel a bizonyos pózok és légzőtechnikák kombinációja a kulcs a várt, pozitív hatás eléréséhez.

–          Az időzítés a harmadik kulcselem, mely kijelöli az időt amit az adott ászanákra, légzőgyakorlatokra fordítanunk kell.

Az álló pózok kiemelt szerepet töltenek be az Iyengar féle jógarendszerben. Hatásuk erős lábizomzat építő, általános vitalitás serkentő, keringés javító, koordináció és egyensúly fejlesztő.

Iyengar különböző betegségek illetve rendellenességek gyógyítását, javítását is céljaként jelölte meg. Ilyen például a krónikus hátfájás, a gyenge immunrendszer, a magas vérnyomás, az álmatlanság, a depresszió és a menopauza is, melyek enyhítésére, kúrálására speciális jóga gyakorlatsorokat fejlesztett ki, állított össze. Számos kutatást végeztek az Iyengar jóga hatásáról a fizikai, testi problémákkal rendelkező páciensek körében. Az Iyengar jóga hatékony a fizikoterápiában, mivel segítséget nyújt a rugalmatlan, kötött illetve a sérült területek kezelésében.

Egy másik felmérés eredményeként az Iyengar jóga bíztató eredményeket hozott a depresszió kezelésében egyfajta kiegészítő kezelésként. Egy kutatásban  17 depressziós egyén vett részt legalább hat alkalommal Iyengar féle jógán. A végén depressziójuk, szorongásuk és idegességük, dühük csökkenéséről számoltak be. A felmérés összegezte, hogy a jóga egy költséghatékony és könnyen elsajátítható, kivitelezhető módszer, számos előnyös érzelmi, pszichológiai, viselkedésbeli és biológiai hatással.

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta tanulom a Hatha Jóga tudományát. 6 évesen döntöttem a vegetáriánus táplálkozás mellett, és azóta gyakorlom komolyabban a Bhakti Jóga folyamatát. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanultam a Hatha Jóga, az Ájurvéda, a Védikus Asztrológia és a Zen Shiatsu rendszereit, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A napi rend nem csak a hajnali 2 óra 30 perces kelés és a napi 2-2 órás meditáció és templomi szolgálat miatt volt felemelő, de még attól sem, hogy tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt, hanem a lehetőségtől, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt 20-21 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
Kategória: Jóga | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.