Hogyan hat a Hatha Jóga gyakorlása az agyunkra!

Az Ájurvéda tudománya évezrede óta tudja és állítja, hogy a rendszeres jógázás elképesztően jó hatással van az emberi agyműködésre, de ezt most már tudományos mérések és kutatások is bizonyítják!

Sőt most már az is kimutatható, hogy nem csak a kémia vegyületek termelésén tud változtatni a rendszeres jóga gyakorlás, de effektíven az agyunk fizikai szerkezetére is! Íme néhány szösszenet, röviden, hogy a mai figyelem zavaros világ tempónak is megfeleljünk!

A jóga hatására elszabadulnak a belső jóérzést indukáló kémiai hatások:

  • Chris Streeter a bostoni egyetem berkein belül egy 12 hetes vizsgálat során kiderítette, hogy heti 3 db másfél órás jóg gyakorlás során, a jógázók szervezetésben 27 %-os emelkedést figyeltek meg a GABA (gamma-aminovajsav) szintjükben. Ez a vegyület kis mennyiségben szorongás gátló, nagy mennyiségben már izomlazító és altató hatású. Menet közben ugyanezt a vizsgálatot lefuttatták sétálókon is, de ők messze elmaradtak a fent említett neurotranszmitter szint emelkedésben.
  • Egy 2005-ös német kutatás szerint, amit akkut mentális zavarokkal küzdő hölgyek körében futtattak le, már 3 hónap után érezhető volt a jóga stresszoldó hatása. Sőt már egyetlen jóga óra után is kiegyensúlyozottabb volt a gyakorlók nyálának kortizon (stresszel kapcsolatos hormon)szintje, mint az óra előtti méréskor.

Fizikailag is változik az agyunk a jóga hatására:

  • Chantall Villemure és Catherine Bushnell pedig MRI felvételeken keresztül is bizonyította, hogy a rendszeresen jógázók körében fizikailag is változik az agy. Egyes területek akár meg is növekedhetnek! Mit pl. a szomatoszenzoros cortex vagy a hippokampusz, amely területek mind a külvilág érzékelését, mind pedig az érzékelésből fakadó stressz kezelését irányítja. De megnagyobbodott a cinguláris kéreg is, ami kifejezetten az életfolyamatok idegi szabályozásához kötődik, és olyan fontos agyi funkciókhoz is, mint pl. a figyelem. Valamint ezeken a területeken kívül a látással, a tájékozódással és az én képpel kapcsolódó agyi területek mérete is.
  • A Massachusetts-i állami kórház és a harvardi egyetem közös kutatásából pedig az derült ki, hogy már 8 hét jógázás után változások alakulnak ki a szürke állományban. A hippokampusz területén sűrűsödött az ingerületeket felvevő szürkeállomány, ami javítja a stresszre leadott reakciónkat. Viszont az amigdalában a szürkeállomány denzitása csökkent, ami arra enged következtetni, hogy az érzelmi reakciók feldolgozásakor és elraktározásakor a jógázó szervezetek kevesebb stressz hormont gyárt.
  • A rendszeres jógázás hatására megváltozik az emberi agy barázdáltsága is! Ezt a UCLA Neuro Képalkotói Laboratórium kutatói figyelték meg. Az emberi agy barázdáltsága nagyon ritka, az állatvilágban leginkább a delfinek, az elefántok és a malacok agya közelíti meg valamelyest ezt a felépítést, ami igen hatékonnyá teszi a kognitív működést. Egyrészről sokkal nagyobb felületen sokkal magasabb neuron szám is segíti a gyorsabb és tisztább gondolkodást, másrészről a tekervényesség miatt lerövidülnek a neuronok közötti távolságok, ami például a gyorsabb visszaemlékezést is segíti.
  • Nem utolsó sorban a rendszeresen jógázók aktívabb paraszimpatikus idegrendszerrel bírnak, ami vicces mert, amikor agyunk ezen része aktívabb, akkor a szívritmus lecsökken, és a energia megőrzésére és megújítására összpontosít a szervezetünk. (Dr. Sarah Dolgonos, Neurológus.)

Om Tat Sat

Baktai Ádám Hindu pap, a Védikus tudományok szakértője

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta tanulom a Hatha Jóga tudományát. 6 évesen döntöttem a vegetáriánus táplálkozás mellett, és azóta gyakorlom komolyabban a Bhakti Jóga folyamatát. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanultam a Hatha Jóga, az Ájurvéda, a Védikus Asztrológia és a Zen Shiatsu rendszereit, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A napi rend nem csak a hajnali 2 óra 30 perces kelés és a napi 2-2 órás meditáció és templomi szolgálat miatt volt felemelő, de még attól sem, hogy tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt, hanem a lehetőségtől, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt 20-21 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
A bejegyzés kategóriája: Ájurvéda, Jóga
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..