Bhagavad Gita, mint Jóga szent írás?!

Krishna-ArjunaEgyszer régen egy messzi-messzi galaxisban felvázoltam nektek, hogy mit tervezek nektek ajándékba adni az én szülinapom és karácsony alkalmából.

Ezek után jó páran írtak nekem, hogy Bhagavad Gita, mint Jóga szentírás, ugye biztos viccelődőm.

Erre annyit mondanék: Gyerekek, egyáltalán nem! Sőt mindjárt ki is fejtem nektek azt, hogy én hogyan látom a Gitát!

A Bhagavad Gita egy nagyon különleges szentírás, mert egyszerre több besorolásban is szerepel a Védikus kultúrában.

  • Először is természetesen a Bhagavad Gita a Mahábhárata nagy eposz része, hiszen Krisna, a Bhagavad Gitát, Ardzsunának a nagy kurukshétrai csata előtt mondta el.
  • De a Bhagavad Gitát, Gita Upanisádként is kategorizálják a Védikus írások. Az Upanisádokat a Védák végkövetkeztetéseiként fogadják el, hiszen az Upanisádok a Védák filozófiáját írják le.

Mind a 4 Véda egyenként is 4 részből áll, és az Upanisádok, a 4 kategória egyike. Ezek azok az írások, amelyek sokak szerint a legfontosabb részei a Védák könyveinek, hiszen az Upanisádok azok a részei a Védáknak, amelyek a Védák filozófiai részeivel foglalkoznak.

Egyébként az Upanisád szanszkrit szó azt jelenti, hogy upa- lábnál, nishat leülve. Tehát a mester lábainál ülve, és a tudást hallgatva. Ugye azt már sokan tudjátok, hogy most a nyugati régészek, antropológusok és nyelvészek szerint a Védák kb. 4700-5200 évvel ezelőtt lettek leírva, de előtte több ezer éven keresztül a Védikus tudás szájról szájra lett átadva egy mester-tanítványi láncolaton keresztül. Szóval az Upanisád szó még abból az időszakból fakad, amikor hallás után tanultak a diákok, és még nem kellett jegyzetelniük, hogy mindenre emlékezni tudjanak.

De az is egy érdekes vonulat, hogy miként zárulnak a Bhagavad Gita fejezetei. A Védikus kultúrában a tanulandó szövegek előtt és után egy parájana nevezetű mantra kombinációt mondunk el, aminek az az áldásos hatása van, hogy a parájana imái között elhangzott szöveget természetesen szinte azonnal meg is tanuljuk, meg is valósítjuk és örökre meg is jegyezzük.

Vannak általános parájana szövegek, mint pl. a Szahaná Vavatu kezdetű ima, amit tőlem is sokszor szoktatok hallani, és egyébként George Harrison és Ravi Shankar közös lemeze is ezzel a mantrával kezdődik, és vannak specifikus parájana mantrák, amelyek egy-egy adott szöveghez tartoznak.

Egyébként a Bhagavad Gita fejezetek záró imái így szólnak:

Om tat sat iti

Srimad Bhagavad Gita Upanisatszu

Brahma vidjája, Jóga shasztré

Sri Krisna szamvádé

és itt szokott jönni a fejezet címe, jelen esetben az első fejezet lezárásának mantrája:

Ardzsuna visádajogo náma

Prathamo dhjájaha

Ez azt jelenti, hogy „így hangzott el a Srimad Bhagavad Gita, a Gita Upanisád, ami a legfelsőbb tudást adja át, a Jóga tudományok szentírása, amit Sri Krisna beszélt el, és Ardzsuna szomorúságának témáját dolgozta fel az első fejezetben”.

Valamint azt se felejtsük el, hogy az eredeti szanszkrit szövegben, mind a 18 fejezet valamilyen jógaként van prezentálva, valamint Krisna a Bhagavad Gitában több mint 100 alkalommal használja a jóga szó valamilyen formáját. És mivel a Bhagavad Gita 700 versből áll, és Krisna nem az össze vers elbeszélője, ez egy elég jó átlag.

Szóval igenis a Bhagavad Gitát fogjátok kapni, mint Jóga szentírást, amiben lesz szó a Szankhja, Karma, Gjána, Dhjána, Hatha, Radzsa és Bhakti jóga folyamatáról is.

Om Tat Sat

Baktai Ádám, Védikus pap, a Védikus tudományok szakértője

UI: Közben elkezdtem megírni nektek a Gita vázlatát, ide kattintva bele is tudok kezdeni a Bhagavad Gita tanulmányozásába! Itt meg eltudjátok olvasni a Bhagavad Gita első fejezetének tartalomjegyzékét!

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta tanulom a Hatha Jóga tudományát. 6 évesen döntöttem a vegetáriánus táplálkozás mellett, és azóta gyakorlom komolyabban a Bhakti Jóga folyamatát. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanultam a Hatha Jóga, az Ájurvéda, a Védikus Asztrológia és a Zen Shiatsu rendszereit, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A napi rend nem csak a hajnali 2 óra 30 perces kelés és a napi 2-2 órás meditáció és templomi szolgálat miatt volt felemelő, de még attól sem, hogy tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt, hanem a lehetőségtől, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt 20-21 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
A bejegyzés kategóriája: Bhagavad Gita, a Jóga szentírás, Bhakti Kutir, Jóga
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.

Bhagavad Gita, mint Jóga szent írás?! bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. Visszajelzés: Jóga és Ájurvéda kultúra a mindennapokban: Miért kell felállnunk, ha egy hölgy belép a szobába? | Bhakti Kutir

  2. Visszajelzés: Egy rövid kis történet az Om mantráról… | Bhakti Kutir

  3. Pálfalvi Csaba hozzászólása:

    Köszönöm ezt a szöszenetedet és várom a folytstást. Csak nem gondoktam hogy lájkolni kell hozzá. Remélem más is csatkakozik hozzám a rovat megmentéséért 😉
    Toljad papi!!!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..