Bhagavad Gita, a Jóga szent írás: II. rész, Első fejezet 2-20. versek…

bgMiután Dhritarástra feltette a kérdését Szandzsaja elmesélte, hogy miként alakult a csata előtti helyzet Kurukshétrán.

Első fejezet, 2-11. versek:

Durjodhana először Drónához szólt, mert kiváló politikus volt. Dróna pap volt és ezért Bhismánál és az összes harcosnál magasabb kasztban volt. Így senki sem sértődött meg, hogy elsőként hozzá intézte szavait.

De azonnal „méltatta” is ellenfelei seregét, mondván, hogy azt Dróna tanítványa állított össze. Természetesen nem a Durjodhana által említett tábornok volt a Pándavák seregeinek főalakja, de Durjodhana ezzel is saját malmára akarta hajtani a vizet.

Hiszen Durjodhanáék fiatal korában egy napon az egyik szomszédos királynak, Draupadának fia született, amikor is egy égi hang ezt mondta: „Ez a fiú hatalmas harcossá fog nőni, és olyan erővel fog bírni, hogy még Dróna legyőzése sem lesz számára lehetetlen.”

Majd aztán évekkel később ez a fiú fiatal férfivé cseperedett és a szülei elkezdtek tanakodni, hogy hová írassák őt be küzdelmet tanulni, ha még Drónát is képes lehet legyőzni?

Rövid gondolkodás után rájöttek, hogy Drónához.

Persze Dróna tudott erről a jóslatról, de természetesen felvette a fiút iskolájába és ki is tanította Dhristadyumnát. Sőt szerintem nem lövöm le a sztorit, ha elárulom, hogy megint csak évekkel később, a kurukshétrai csatában ez a fiú meg is ölte Drónát.

Szóval még a csata előtt Durjodhana erre próbálta emlékeztetni Drónát, hogy bizony Ő nevelte ki az ellenfél oldalán harcoló tábornokokat.

Aztán Duryodhana felsorolta az ellenfél harcosait és olyanokhoz hasonlította unokatestvéreit, akik messzemenőleg nem voltak akkor harcosok, mint ők maguk, de természetesen ezzel is csak kavarta a szállakat.

Majd felsorolta az ő oldalukon harcolókat, természetesen a legkiválóbbakat, hogy ezzel is aláássa az ellenfelek esélyeit.

  • Majd az ő oldalukon harcoló Bhismához hasonlította a Pándava testvérek egyikét, Bhimát, mondván, hogy az utóbbi nem ér fel Bhismához. De ez is egy stratégiai és manipulatív vélemény volt, hiszen míg Bhisma tényleg a Kuruk haderejének főparancsnoka volt, addig Bhima nem volt a fővezére a Pándavák seregének, tehát az összehasonlítás is hiába való volt.

Viszont Durjodhana mindig is irigy volt Bhimára és ő tőle félt a leginkább. Az előző írásban említett kockajáték folyamán, amikor csalással Durjodhanáék száműzetésbe kényszerítették a Pándavákat, Draupadit, a Pándavák feleségét is megalázták. Ekkor Bhima 3 fogadalmat tett:

  1. Durjodhanát és mind a 99 testvérét megöli.
  2. Durjodhana combját szét fogja zúzni, miután ő kihívóan a combját paskolgatta, hogy Draupadi oda üljön le.
  3. Dhusászana szívét pusztakézzel tépi ki, és vérével tisztára mossa Draupadi haját, miután Dhusászana megpróbálta Draupadi ruháját lerángatni róla.

Szóval Durjodhana megint csak nem harcosként, hanem girbe-gurba politikusként nyilvánult meg.

  • Sőt Sri Késhava Kashmiri szerint a 7. versben Durjodhana Dvidzsottamának, azaz a papok legjobbikaként nevezi Drónát, amivel arra próbálja felhívni saját mestere figyelmét, hogyha Ő, Dróna nem harcol úgy, ahogyan az Durjodhanának tetszene, akkor Ő nem is más, csak egy pap, aki a királyi pompa és szívességek cserébe tart az udvarral, de visszafelé már nem lojális kenyéradójával szemben.

Első fejezet, 12-20. versek:

  • Bhisma miután hallotta Durjodhana burkoltan célozgató és harcoshoz nem méltó szövegét megkezdetnek nyilvánította a csatát azáltal, hogy belefújt a kagylókürtjébe. Ezzel Durjodhanába folytotta a szót. Mert a harcosok kódexe a Védák szerint az, hogy: „tetteink hangosabbak a szavainknál!”

Ezek után Szandzsaja elmeséli Dhritarástrának, hogy miként fújták meg kagylókürtjeiket a Pándavák, ami félelemmel telítette meg a szívét Durjodhanának és fivéreinek.

  • Sőt Shikhandi-ra és Dhristadyumná-ra név szerint is kitér, pedig ez a két harcos fiatalabbak és tapasztalatlanabbak is voltak a többieknél, viszont mindketten áldást kaptak, hogy legyőzhessék Bhismát és Drónát a Kuruk seregének leghatalmasabb harcosait.

Szandzsaja arra is kitért, hogy mennyire kedvezőek voltak az előjelek a Pándavák számára:

  1. Hiszen Krisna az ő oldalukon harcolt,
  2. a kagylókürt Visnu szimbólumaként a tisztaság jelképe, és Dhritarástra fiai nem éppen tisztalelkű személyek hírében álltak,
  3. valamint azt is kiemelte, hogy Ardzsuna és Krisna szekerének zászlaján Hanumán pompázott, a legyőzhetetlen tisztalelkű harcos.

Majd a 20. versben Ardzsuna megkérte Krisnát, hogy hajtsa szekerüket a két sereg közé, hogy ő is szemrevételezni tudja a felvonult harcosokat és itt kezdődtek a bonyodalmak.

De ez már a következő része meséje lesz.

Om Tat Sat

Baktai Ádám Védikus pap, a Védikus tudományok szakértője

UI: Vissza a Bhagavad Gita első verséhez

UUI: Előre a Bhagavad Gita, első fejezet második részéhez…

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta tanulom a Hatha Jóga tudományát. 6 évesen döntöttem a vegetáriánus táplálkozás mellett, és azóta gyakorlom komolyabban a Bhakti Jóga folyamatát. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanultam a Hatha Jóga, az Ájurvéda, a Védikus Asztrológia és a Zen Shiatsu rendszereit, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A napi rend nem csak a hajnali 2 óra 30 perces kelés és a napi 2-2 órás meditáció és templomi szolgálat miatt volt felemelő, de még attól sem, hogy tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt, hanem a lehetőségtől, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt 20-21 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
A bejegyzés kategóriája: Bhagavad Gita, a Jóga szentírás, Jóga, Védikus Tudástár
Kiemelt szavak: , , , , , .
Közvetlen link.

Bhagavad Gita, a Jóga szent írás: II. rész, Első fejezet 2-20. versek… bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Visszajelzés: Bhagavad Gita, a Jóga szentírás: III. rész. Első fejezet, versek: 21-46… | Bhakti Kutir

  2. Visszajelzés: Bhagavad Gita, a Jóga szent írás: I. rész, terítéken az első vers… | Bhakti Kutir

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.