A Védikus irodalom felépítése…

Krisna Dvaipajána Vjászadéva, a Védák leírója…

A Védikus irodalom sokkal nagyobb mennyiségű szöveget foglal magában, mint maguk a Védák. Sőt magát a Védikus irodalmat is alapvetően 2 fő kategóriára osztják fel, aminek csak az egyikében vannak felsorolva a Védák.

A teljesség jegyében meg kell említenem egy 3. kategóriát is, hiszen sok tudós a Védanta részt külön kategorizálja, de erről majd írok a bejegyzés végén. Most maradjunk a témánknál, mert az lenne a cél, hogy papírra vessük a teljes Védikus irodalom tartalom jegyzékét.

A 2 fő kategória:

  • Shruti, vagyis a hallás útján megszerzett majd lejegyzett tudás. 
  • Szmriti, vagyis az emlékezetből leírt tudás. 

A shruti kategóriába tartoznak azok az írások, amelyeket vagy maga a Jó Isten nyilatkoztatott ki Személyesen és ezt írta le a hallgatóság, vagy szintén a Jó Isten mondta Jógikank, Rishiknek, Szenteknek, akik ezt a meditációban meghallgatott tudást leírták, mikor már képesek voltak mindezt a tudást leírni.

A shruti csoportba tartozó írások a következőek:

A 4 Véda:

A Véda szó tudást vagy tudományt jelent, tehát a cím elég jól szemlélteti, hogy mit is fednek ezek az írások. Ugyanakkor a könnyebb átláthatóság végett Vjászadéva a Védákban szereplő tudást 4 részre osztotta a könnyebb átláthatóság és tanulmányozás végett.

  • Rig Véda
  • Jadzsur Véda
  • Száma Véda
  • Atharva Véda

A 6 Védanga, vagyis a Védák végtagjai:

A Védangák azon részei a Védáknak, amelyeken keresztül könnyebb tanulmányozni és megérteni a Védákat.

  • Siksa, fonetika és kiejtés tan a Szankszrit nyelvben.
  • Cshanda, verstan és szupraszegmentális tényezők a Szanszkrit nyelvben.
  • Vjákarana, vagyis a Szanszkrit nyelvtan.
  • Nirukta, szótan és lingvisztikai analízis a Szanszkrit nyelvben.
  • Kalpa, szertartás tan.
  • Dzsjotisha, asztronómia és asztrológia.

Az Upavédák, vagyis az al Védák:

Az Upavédák “nemcsak” kiemelt tudományágak, hanem olyan rendszerek amelyeken keresztül a különféle ember típusok akár a megvilágosodást is elérhetik.

  • A Rig Véda al Védája az Ájurvéda, az egészséggel és orvoslással kapcsolatos Védikus tudás.
  • Dhanur Véda, a harcászattal és vezetéssel kapcsolatos Védikus tudás, a Jadzsur Védából.
  • Gandharva Véda, a művészetek tudománya, ami a Száma Véda része.
  • Arthasásztra, vagyis a közgazdaságtan az Atharva Véda al Védája.

Egyes írások úgy vélik, hogy a 4. al Véda a Szthapatja Véda, az építészet Védikus tudománya, de több forrás a közgazdaságtant emeli ki, mint a 4. Upavéda.

A Szmriti kategóriában pedig azok az írások tartoznak, amelyeket már vagy Shruti írásokon megtörtént elmélkedések után írtak le, vagy pedig történések után, tehát az a tudás, ami már átment az emberi gondolkodás szűrőjén, az emlékezeten.

Ide tartoznak a következő írások:

A tradicionális Védikus tudás, 6 klasszikus értelmezése, tehát a Szat Darshan, vagyis 6 tan:

Rengeteg módszertana van a Védák elemzésének, de közülük hatot úgy ismernek el, mint az ortodox iskolákat. Ezek az iskolák a következőek:

  • Njája, megértés a logika vagy vezetett gondolkodás folyamatán keresztül.
  • Vaisésika, megértés az empirikus tudás szerzésen keresztül.
  • Szankhja, megértés a dekonstrukció vagy különbség tétel folyamatain keresztül.
  • Jóga, megértés a megfelelő kapcsolódás folyamatán keresztül.
  • Mimamsza, megértés a külsőségeken keresztül, mint pl. rituálék vagy nyelvezet.
  • Védanta, megértés a befelé fordulás folyamatán keresztül meditációval, önfejlesztéssel.

A 18 Maha Purána:

A Puránák összességét sokszor úgy is hívják, mint az 5. Véda olyannyira fontosak a Védikus irodalomban. Egyébként a szanszkrit Purána szó azt jelenti, hogy ősi vagy történelmi. Vagyis a Puránák nem mások, mint történelmi leírások amelyek a Védikus elveket tanítják olyan inspiráló személyek élettörténetén keresztül, akik a Védikus elvek mentén élték életüket.

Ezeket az írásokat a 3 guna, vagyis minőség szerint osztották fel. Tehát 6 írás a jóság kötőerejéhez tartozik, 3 a szenvedély és 3 a tudatlanság kötőereihez.

A jóság, tehát a szattva Puránái: 

  1. Bhagavata Purána.
  2. Visnu Purána.
  3. Nárada Purána.
  4. Garuda Purána.
  5. Padma Purána.
  6. Varáha Purána.

A szenvedély, tehát a radzsasz Puránák:

  1. Brahmanda Purána.
  2. Brahmavaivarta Purána.
  3. Markendéja Purána.
  4. Bhavaisja Purána.
  5. Vámana Purána.
  6. Brahma Purána.

A tudatlanság, vagy tamasz Puránái:

  1. Matszja Purána.
  2. Kurma Purána.
  3. Linga Purána.
  4. Siva/Váju Purána.
  5. Skanda Purána.
  6. Agni Purána.

Az Itihaszák, avagy a nagy eposzok:

  • Rámájana, ami Ráma király, a Nap dinasztia legnagyobb királyának életét írja le.
  • Mahabhárata, ami Krisna, a Hold dinasztia legnagyobb alakjának és családjának az életútját dolgozza fel.

Ágamák, vagyis odaadó vagy Tantrikus írások:

Az Ágama szó azt jelenti, hogy “az, ami lejött hozzánk”. Ezek modernebb írások és így nemcsak Szanszkrit, de Tamil nyelven is íródtak. Sok ezer írást lehet Ágamaként kategorizálni, de a legismertebb Ágamák a következőek: 

  • 28 Shaiva Ágama, azaz Siva központú írás.
  • 77 Shakta Ágama, azaz Istennő központú írás.
  • 108 Vaisnava Ágama, vagyis Visnu központú írás.

A Vaisnava Ágamákat Pancsaratrikus Ágamáknak is hívják, amelyek további 3 felosztásban osztályozhatóak:

  • Divja, ami Magától Istentől jön.
  • Munibhásitha, amelyek Szentektől érkeznek hozzánk.
  • Áptamanudzsaprokta, olyan írások amelyek, megbízható emberektől származnak.

Érdekesség az is, hogy az Ágama kifejezés szerepel a Buddhista és a Dzsain spirituális irodalomban is. Sőt a tradicionális Balinéz Hindu kultúrát úgy szokták hívni, hogy “Ágama Hindu Dharma”.

Ezenkívül, sok-sok gondolkodó és kutató azt is szokta fejtegetni, hogy van egy harmadik nagy kategória, a Shruti és a Szmriti kategóriáival egyenértékű, a Njája Prasthana, vagyis a Végkövetkeztetés kategória, és ide szokták sorolni a Védanta Szútrát. 

Védanta Szútra:

  • A Védanta Szútra kifejezés azt jelenti, hogy “a Védák végkövetkeztetései”. Ez egy 555 verset számláló összegzése a Védák filozófiájának.

Om Tat Sat

Baktai Ádám Hindu pap, a Védikus tudományok szakértője

Ádám névjegye

1976-ban születtem és 2 éves korom óta tanulom a Hatha Jóga tudományát. 6 évesen döntöttem a vegetáriánus táplálkozás mellett, és azóta gyakorlom komolyabban a Bhakti Jóga folyamatát. 15 éves koromban volt szerencsém kiköltözni Indiába egy tradicionális kolostor iskolába, ahol 10 éven keresztül nemcsak tanultam a Hatha Jóga, az Ájurvéda, a Védikus Asztrológia és a Zen Shiatsu rendszereit, hanem benne is élhettem ezeknek az ősi tudományok kultúrkörében is. A napi rend nem csak a hajnali 2 óra 30 perces kelés és a napi 2-2 órás meditáció és templomi szolgálat miatt volt felemelő, de még attól sem, hogy tradicionális sár és bambusz kunyhókban laktunk, ahol természetesen sem víz, sem villany nem volt, hanem a lehetőségtől, hogy együtt élhettünk azokkal a mesterekkel, akiktől tanultunk. Az elmúlt 20-21 évben, 4 kontinenst jártam be, mint tanár / terapeuta, és ezt az első kézből szerzett tudást próbálom átadni azoknak, akik megtisztelnek azzal, hogy eljönnek hozzám kezelésekre, jóga órákra, vagy azokra az oktatásokra, amelyeket rendszeresen tartok. Om Tat Sat Baktai Ádám
A bejegyzés kategóriája: Ájurvéda, Jóga, Vasztu, Védikus Asztrológia, Védikus Tudástár
Kiemelt szavak: , , , , .
Közvetlen link.

A Védikus irodalom felépítése… bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Aranylotusz hozzászólása:

    Jujjjjjj, de jó 💞🙏😇 köszönjük szépen 🙏😇 és a 18 maha és upa Puránáknál nem 3x 6?! Mert annyit sorolsz fel de az elején csak 3-3-at írsz le. 🙏😇💞

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..